נודיע לכם למייל על כל פרסום של פוסט חדש

* שדות חובה
thumbnail
כבר הבנו שנבלה בפנמה עד סוף עונת ההוריקנים שמסתימת בערך באוקטובר.
הסיבוב האחרון באיי סאן-בלאס הביא אותנו שוב לפורטובלו כדי למלא את המזווה. העיירה הקטנטנה הזו שמכילה שני רחובות וחצי, ממוקמת בקצה מפרץ צר ולפני 400 שנה היתה משמעותית לספרד כמקום מושלם למסחר ועגינה של אוניות.
מסביב לה נותרו חורבות של מבצרים וחומות מגן ובמרכזה כנסיה גדולה מדי לתושבים של היום, אך כנראה שבימים קדומים כינסה לתוכה לא מעט. בכנסיה פסל של "ישו השחור" שזוקפים לטובתו בפנמה הצלחות וניסים כאלה ואחרים ומאמינים פוקדים את המקום במיוחד כדי לראות אותו.לנו זה נחמד להסתובב מדי פעם בין הקירות הישנים של המבצר, אך הם אינם מתוחזקים או משופצים ולאט לאט הטבע מכלה גם אותם.

לג'ונגל כח אדיר. מהר מאוד מכסה כל דבר שנותר על הקרקע וצומח דרך סלעים וקירות, הצמחים גדלים אחד לתוך השני, מטפסים ונחרכים כך שאי אפשר לפלס דרך בהליכה דרכם. כל זה יחד עם הלחות הגבוהה שיש פה, לא משאיר לאורך זמן את הקירות עומדים ללא טיפול מתמיד. רואים את זה על הבתים המקומיים. הקירות עם הרטיבות ועובש שכובש לו כל מקום פנוי, מעלים תהיות כמה תחזוקה זקוקים הבתים פה ואיך בכלל מתמודדים עם חיים בלחות כל- כך יוצאת דופן (ללא מזגן כמובן).

אז יש לנו כמה מסקנות אליהם שמנו לב …

ראשית, כולם מחזיקים ביד, בכיס או בתיק מגבת קטנה שמשמשת לניגוב זיעה. מנהג מבורך לדעתי, שהלוואי והיה מקובל בכל מדינה חמה. את המגבות האלה מוכרים בכל מכולת ליד הקופות, מצרך שכוללללללם ללא יוצא מהכלל משתמשים בו.

שנית, כל הבתים צבעוניים ונצבעים לעיתים קרובות. לא יודעת אם עניין הצבעוניות בהכרח קשור לעניין הלחות, אך בפעם אחת שחיפשנו צבע לבן, התקשינו למצוא בחנויות. שלל צבעי הקשת לא היתה בעיה לקנות, אבל לבן דווקא כן.

הדבר הבא, מושא קנאתי אני חייבת לאמר, זו הכביסה. מכבסים פה בטירוף, בבית או במכבסות שכונתיות. בכל מקום כביסה תלויה ליבוש ואפשר לראות מכונות כביסה שעומדות במסתורים מחוץ לבתים. בחנויות ניתן למצוא שלל אריזות בגדלים שונים ותוצרת חברות שונות של אבקות כביסה, ג'ל כביסה ומרככים לרב.

אז בין לבין שאנחנו תוהים בעניין הלחות והעניינים השוטפים, התגלה לנו שפורטובלו ישנו בית-ספר למוזיקה שמפעיל פרויקט חוגים ללא תשלום עבור ילדים שמעוניינים ללמוד נגינה, ריקוד או שירה.
בנות הרוטים התלהבו ונרשמו מיד לחוגי גיטרה, תופים וקלידים, מה שבערך קבע שכנראה נבלה דווקא בפורטובלו את התקופה הקרובה.

חזרה למעלה